דרכון פורטוגלי יתרונות ?

לא מעט אנשים מתקשרים לדבר איתי על כל הנושא הזה של דרכון פורטוגלי ובכלל על דרכון פורטוגלי יתרונות וחסרונות. ומתוכם לא מעט שואלים אותי למה הם צריכים את זה בכלל. בשבילי זו אף פעם לא הייתה שאלה וכל אחד והסיבות שלו. אבל מבחינתי, הסיבה המרכזית שלשמה אני מחזיק בדרכונים זרים היא בעיקר קודם כל הרעיון שיהודים שגורשו מספרד ופורטוגל חוזרים לארץ אבותם, ולהפוך לאזרח פורטוגלי זה כבוד גדול מבחינתי. שנית, אני רואה בזה מתנה ענקית לעצמי, הידיעה שאני גמיש לחלוטין, שאני יכול לעבוד באירופה, שאני לא מוגבל למדינת ישראל בלבד.

בנוסף, אני רואה בדרכון מתנה ענקית לכל מי שיבוא אחריי. אני אוהב את ישראל אבל לא יודע מה יהיה פה בעוד 50 או 100 שנה, מה יהיה המצב הכלכלי, מה יהיה המצב הדמוגרפי, איך תהיה איכות החיים. אני רוצה לאפשר לצאצאים שלי את ההזדמנות והיכולת לעשות מה שהם רוצים.

אני רואה את ההייתרונות כבר עכשיו, כשאחות אחת שלי טסה לעבוד באירופה אחרי הצבא והרוויחה מהר מאד את מה שיתר החברים שלה הרוויחו בהרבה יותר זמן (ואחרכך הלכה לטייל). אחות אחרת הלכה ללמוד בבריטניה בסבסוד של האיחוד. גם בדברים הקטנים, ישנן מדינות שישראל צריכה ויזה אליהן ואירופאים לא, כמו למשל ארה"ב.

יש גם עניין שהוא שולי אבל עדיין עניין, בישראל להיות "אירופאי" זה משהו שמזיז טיפה בהיבט של סטטוס חברתי.

מעבר לסיבות הללו, שהן הסיבות שלי, ישנן גם סיבות קונקרטיות:

  1. הדרכון הפורטוגלי מדורג כהדרכון השישי הטוב בעולם (ראו פה)
  2. עם דרכון פורטוגלי ניתן לקבל ויזה אוטומטית לארה"ב
  3. הדרכון הפורטוגלי מורש באופן אוטומטי לילדים (שנולדו לאחר שנהיינו אזרחים) – מה שלא קורה בכל המדינות
  4. הדרכון הפורטוגלי מאפשר כמובן עבודה בכל מדינות האיחוד האירופי
  5. עם הדרכון הפורטוגלי ניתן לטייל במקומות שבעייתי לטייל בהם כישראלי, כמו למשל בבאלי היפה באינדונזיה וכו

חבל לי מאד לפספס הזדמנות שיכולה להיות כל כך מכריעה לי או לילדים שלי שירצו ללמד בפורטוגל או במקום אחר באירופה, אני לא רואה בכלל איפה השאלה פה. הסיפור הזה של קבלת אזרחות על בסיס משהו שקרה לפני 500 שנה זה חתיכת דבר מדהים ואני הייתי מאד כועס על עצמי אם הם היו סוגרים את הסיפור הזה לפני שהספקתי להפוך לפורטוגלי. אני לא בטוח עד כמה הם הולכים לשמר את הסיפור הזה לטווח הארוך.

זה שזה ממה שווה את זה לא אומר שזה מורכב כמובן, בעמוד על התהליך הסברתי מה צריך לעשות ולטעמי מבחינת עלות-תועלת אנחנו פה ממש בגבוהה.

בקיצור, הבנתם את הנקודה שלי. הזוי בעיניי לוותר על זה.