הרבה אנשים שואלים אותי האם אני עושה גם תיקים עבור אחרים. אז כן, אני לפעמים עוזר לאנשים בהכנה והגשת התיק. אתם מוזמנים לפנות אליי 0542811833

נפתחה קבוצת פייסבוק בנושא קטינים וזיקה של קטינים, הנה קישור: לקבוצת הפייסבוק בנושא אזרחות פורטוגלית לקטינים

 

שלום חברים. המון אנשים הופכים (במזל טוב) לאזרחים פורטוגזים ושואלים איך מוצאים לילדים שלהם. הרבה גם מוציאים את האזרחות מלכתחילה בשביל הילדים שלהם. כמו שהרבה מכם יודעים, בשנת 2015 יצא חידוש לחוק האזרחות (תיקון 6.7 לחוק 37/81) שמאפשר לאנשים שמוכיחים שהם צאצאים למגורשים לקבל אזרחות פורטוגלית. הבעיה בחוק הזה בעבור הרבה אנשים היא שהוא מתאפשר רק לאנשים מעל גיל 18.

אבל מה קורה במקרה שבו אדם נהיה אזרח וכבר יש לו ילדים בחיים ? או במילים אחרות, מה קורה כשהילדים שלי נולדו לפני שנהייתי אזרח ? להבנתי – זו בעיה שעדיין אין לה פתרון מלא בפורטוגל.  המון אנשים שואלים מה עושים במקרה כזה ?

*אם הילד שלכם נולד לאחר שהשרה חתמה לכם, זה אומר שהוא נולד לאחר שאתם כבר אזרחים וההליך הרבה יותר פשוט עבורו. תוכלו לקרוא במדריך על הוצאת אזרחות פורטוגלית לקטינים שנולדו אחרי שההורים כבר אזרחים

אני רואה הרבה מאד דיונים סביב השאלה הזו. על פניו נראה שהדבר מאד תלוי בשיקול הדעת של הפקיד. באחת הכתבות שנכתבו בנושא נכתב שאם הילד מתחת לגיל 14 כשהאב נהיה אזרח אז הדבר אמור להיות דיי פשוט. אבל מה עושים בדיוק ?

 

ועכשיו למה עושים בפועל – איך מוציאים אזרחות לילד של אזרח פורטוגלי ? זה התהליך:

  1. קחו בחשבון שזה לא אינהרנטי וחובה לפי לשון החוק, אבל ייתכן שיבקשו מכם לרשום את הנישואין שלכם בפורטוגל. לכן אם זה משהו שאתם רוצים לעשות בכל מקרה (למשל, כדי להגיש בקשת אזרחות לבן\בת זוג) – אז מוטב לרשום נישואין קודם. כתבתי בעבר פוסט על איך רושמים נישואין לאחר קבלת האזרחות
  2. צריך למלא את טופס הבקשה בפורטוגזית, שבו אתם מזינים את הפרטים האישיים שלכם (הנה הטופס מתורגם לאנגלית כדי שיהיה קל להבין)
  3. צריך לצרף לטופס עותק של תעודת הלידה שלכם (תעודת הלידה שקיבלתם אחרי שהתאזרחתם)
  4. לצרף תעודת לידה של הילד שלכם, כשהיא חתומה עם חותמת אפוסטיל
  5. לצרף דרכון מאומת של הילד (מאומת ע"י או שגרירות פורטוגל או נוטריון מורשה בפורטוגל)
  6. לשלם אגרה של 200 יורו, אפשר לשלם אותה פה
  7. בן\בת הזוג (ההורה השני, שאינו אזרח) צריך לחתום על המסמך הבא

עכשיו, אתם זוכרים שאמרתי שזה תלוי בשיקול הדעת של הפקיד ? אז מוטב לצרף כבר מראש מסמכים שישכנעו את הפקיד שיש לילד מספיק זיקה לפורטוגל (קראו בבקשה למטה אנקדוטה חשובה בנושא) והוא לא יבקש עוד דברים. ולכן כדי לצרף:

  1. אישור מהקהילה היהודית (עדיף פורטו) שמאשרת שהילד יהודי ושאתם – המשפחה – חברים בקהילה (מדובר באגרה כלשהי לקהילה כדי להיות חברים). כתבתי פה מדריך על החברות בקהילה
  2. הוכחה שיש לילד זיקה לפורטוגל:
    1. לרשום אותו לקורס לימוד פורטוגזית
    2. רישום הילד לעמותה פורטוגלית שתיתן תעודה כמו למשל (קישור:) עמותת Juntos Por Portugal
    3. לרכוש חבר מועדון בקבוצת כדורגל פורטוגלית (כמו למשל בנפיקה ליסבון)
    4. להשתתף באירועים של השגרירות בפורטוגלית בישראל ולצלם תמונות
    5. רישום נישואין של ההורים של הקטין
    6. לקחת אותו לטיול שורשים בפורטוגל ולצלם כמובן
    7. לעשות מנוי לספרייה מקומית בפורטוגל – כזו שמאפשרת קריאת ספרים און ליין בכלל טוב
    8. רישום נישואין שלכם בפורטוגל הוא גם הוכחת זיקה חזקה, ולכן אם רק אחד ההורים אזרח והשני לא, מומלץ לעשות את זה

כמה הערות צד

  1. ככל שמבקשים בגיל קטן יותר אז יותר סיכויים לקבל את האזרחות לילדים. ישנן שלוש קבוצות: עד גיל 6, יחסית פשוט, בין 6 ל-14 יותר קשה ובין 14 ל-18 כבר קשה מאוד. אני מקבל יותר ויותר דיווחים מאנשים שהגישו בקשות לילדים קטנים שלהם (עד גיל 6) שצירפו את הבקשה ללא שום הוכחת זיקה וקיבלו. קחו זאת בחשבון.
  2. נוכח המצב הקיים, שבו נראה שאי אפשר להגיש כרגע בקשות לאזרחות מתוקף גירוש ספרד (חוק שחל על אנשים רק מעל גיל 18), אני בנקודת הזמן הזו חושב שכן נכון להגיש קטינים עד גיל 18. פשוט כי אין ברירה. ומה שיבוא, להתמודד (הכוונה לאיזו בקשת זיקה שהפקיד יבקש).
  3. אם שני ההורים של הילד הם אזרחים פורטוגלים – זה ייתרון
  4. מומלץ מאד מאד לכתוב מכתב מלווה (בפורטוגזית) רציני שיציג את כל הקשרים של הילדים לפורטוגל
  5. את התיק אפשר להגיש כמו שמגישים כל תיק רגיל, בקונסבטוריה בפורטוגל (בגלל שמדובר בתיקים יותר נדירים, אני הייתי מגיש בליסבון ולא בפורטו)

 

המידע שנמסר בפוסט זה הוא תוצר של ניסיון מצטבר, לא רק שלי, וידע שנמסר מאנשים רבים שעברו ועושים את ההליך (בעיקר אני רוצה לומר תודה לעו"ד זיו בן דוד שמסר ומוסר הרבה מידע טוב)