שלום לכולם. בשנים האחרונות אני בסוג של מסע עצמי שמשלב בתוכו חקר שורשים יחד עם חקר המבוך הזה שנקרא בירוקרטיה. יצא שהתעסקתי עם אזרחויות פורטוגליות וגם אוסטריות וגם הונגריות, ולשלושתן הגשתי בקשה לאזרחות.

לפני הכל, אני רוצה להזמין אתכם לקבוצת הפייסבוק של דרכון הונגרי – שאלות ותשובות. שם תוכלו להתעדכן ולהיות מעורבים בקהילה.

בהסבר הזה אני רוצה לפרט את ההליך של הגשת בקשה לאזרחות הונגרית, אשתדל להיות מדויק וברור, אבל אם משהו לא ברור או אם אתם רוצים להוסיף מידע – בבקשה תפנו אליי בפרטי כדי שאוכל לעדכן. את הפוסט המקורי הזה כתבתי כבר ב 2015 באיזה פורום שנסגר מאז, ולכן אני משחזר אותו. המידע שאני כותב מבוסס על הניסיון האישי שלי, מכיוון שאני בעצמי כבר אזרח פורטוגלי והגשתי את הבקשה לעצמי (ועל הדרך לכל המשפחה).

בהונגריה, כמו במדינות רבות אחרות, יש קריטריונים לאיך ומי יכול לקבל אזרחות הונגרית. אבל כמו ברוב המדינות, הקריטריון הבסיסי ביותר הוא שיהיה לך מישהו עד דרגת הסבא או סבתא) שנולד בשטחי הונגריה של היום, ובעת לידתו החוק ההונגרי נתן לו אזרחות. הקריטריונים באופן גס הן:
– כל מי שנולד אחרי 1957 לאבא או אמא הונגרים – הוא עצמו נולד הונגרי.
– מי שנולד לפני 1957: מי שנולד לאב הונגרי בלבד
– אזרח הונגרי שעזב את הונגריה לפני 1949 – צריך להוכיח שהמשפחה שלו הייתה חיה בהונגריה אחרי 1929 (הסיבה היא שב 1929 עד 1949 היה חוק שאזרח הונגרי שעוזב את המדינה ליותר מ 10 שנים – מאבד את האזרחות שלו).
– יש עוד כמה תתי תנאים אבל אני מניח שזה לא כל כך רלוונטי לרוב האנשים, הנה קישור לכל התנאים

לפי ההיגיון הזה, מספיק שיש לכם סבא או סבתא הונגריים, וההורה שלכם נולד אחרי 1957, אז אתם גם זכאים לאזרחות הונגרית.

המסמכים שיש לארגן מתחלקים לארבע קטגוריות:
1) מסמכים מהונגריה עצמה שמראים שהבן אדם היה אזרח הונגרי
2) מסמכים שמראים שהבן אדם היה חי בהונגריה אחרי 1929
3) מסמכים פה מישראל שמקשרים בין אותו אדם ועד אל מי שמגיש בקשה לאזרחות
4) מסמכים שצריך פשוט למלא (מסמכי בקשה)

שלב ראשון – השגת הוכחה שהסבא או הסבתא נולדו בהונגריה

ולכן, הדבר הבסיסי ביותר שיש לעשות תחילה הוא להוציא תעודת לידה הונגרית של אותו אדם שקשור אליכם. במקרה שלי, קודם התקשרתי לכפר בו סבא שלי נולד והפקידה שם חיפשה במחשב ואישרה לי שהיא רואה אותו ברשומות (אחרי שאמרתי לה את השמות של ההורים שלו). בעקבות כך, ובמקרה מכיוון שהייתי בהונגריה, הלכתי למשרד הפנים שם וביקשתי את תעודת הלידה אחרי ששילמתי אגרה של 30 שקל בדואר אצלם. במקרה אחר, כשעזרתי לחבר, שלחנו פשוט אימייל לשגרירות הונגריה ביוון והם מצאו אותו מיד, לאחר מכן שלחנו חבר שיילך לאסוף את זה. באופן כללי אני מוצא ששגרירות הונגריה בישראל פחות קואופרטיבית בהקשר הזה ולכן אני לרוב במקרים כאלה פונה לנציגות שיש בה פחות עומס.

שלב שני – השגת הוכחות שהסבא או הסבתא היו חיים בהונגריה לאחר 1929

לאחר שיש תעודת לידה הונגרית ביד, אנחנו צריכים להוכיח שהם לא רק נולדו שם, אלא ממש קיימו אורח חיים. את זה אפשר לעשות בכל מיני אמצעים, כמו למשל הצגת תעודת נישואין מהונגריה או כל מסמך אחר. אני מוצא שפשוט יותר להביא מסמכים ארכיוניים, כי ארכיונים מטבעם שומרים מסמכים, אני פניתי לארכיון הקהילה היהודית בעיר דברצן והם שלחו לי מסמך שמראה שכל המשפחה הייתה יחד בגטו של העיר בשנת 1942. השלב הזה נראה לכם בטח מורכב ומעייף, אבל ישנם הרבה ארכיונים מאד נחמדים, כמו למשל הארכיון BAD ARUSLAN – שמאפשר לכם לשלוח שאילתה שהם יחפשו בשבילכם מסמכים. הנה קישור להגשת בקשה. הם עובדים מאד מהר ומאד מסודרים ויש להם המון מידע על אנשים מהונגריה בגלל זה ארכיון ששמר מסמכים מהשואה.הנה קישור להגשת בקשה

*כוכבית* במידה והסבא שעליו מתבססים התחתן בהונגריה, צריך תעודת נישואין משם – בשביל זה יש לפנות לקהילה היהודית בהונגריה.

שלב שלישי – מסמכים מישראל

העיקרון של מסמכים מישראל הוא פשוט: ממשלת הונגריה רוצה שאתם תראו להם שאתם קשורים לאותו אדם שיש לכם תעודת לידה הונגרית שלו. הדרך לעשות את זה היא באמצעות 3 סוגים של מסמכים: תעודת נישואין (מהמועצה הדתית) + תמצית מרשם אוכלוסין + תעודות לידה. כל מסמך פה הוא חשוב כי יש לו מטרה בפני עצמה, כבר אפרט.

אז במקרה שלי, סבא שלי נולד בהונגריה, ולכן המסמכים שעליי לארגן היו:

  1. תעודת נישואין של הסבא שלי עצמו – המסמך הזה מוכיח שהוא נישא לסבתא שלי – אמא של אמא שלי (ובלי קשר, תעודת נישואין של האדם שמתבססים עליו זה דבר שהוא נדרש).
  2. תמצית מרשם אוכלוסין של סבא שלי עצמו – מוכיח תאריך לידה שלו בהונגריה, מוכיח ארץ לידה ושמות הורים (באופן שמתואם לתעודת לידה שלו בהונגריה)
  3. תעודת לידה של אמא שלי, הבת של סבא שלי, – מוכיח שהיא הבת שלו
  4. תמצית מרשם אוכלוסין של אמא שלי – מוכיח שהיא נולדה עם השם של סבא שלי, ושינתה את השם בנישואין לשם הנוכחי שלה (שימו לב לבקש תמצית שתכיל אך ורק 3 עמודים: דף ראשי של פרטים אישיים + דף שני של שינויי השמות + דף שלישי שיכיל שמות הורים וילדים בלבד. בלי שום עמודים נוספים (כי כל עמוד נוסף יסבך את הפקיד בהונגריה שלא יבין למה קיבל מידע לא רלוונטי)
  5. תעודת נישואין של אמא שלי – מוכיח שנישאה לאבא שלי (או תעודת גירושין במידה והתגרשה)
  6. תעודת לידה שלי עצמי (וכמובן שאם הייתי נשוי אז גם תעודת נישואין או גירושין)

אחרי שיש לכם את כל המסמכים, ואולי אפילו לפני, אתם צריכים להחתים אותם במשרד החוץ בירושלים. ניתן לקבוע תור לשם באפליקצייה MY VISIT. המטרה פה היא לקבל חותמת אפוסטיל, שזו חותמת שהמטרה שלה להוכיח שהמסמך תקף מבחינת מדינת ישראל. שימו לב שכדי לקבל אפוסטיל על תעודת נישואין צריך קודם שיהיה עליה חותמת של משרד הדתות (אז כבר כשאתם מוציאים אותה תבקשו מהמועצה הדתית את החותמת). ישנה דרך אחרת להחתים מסמכים במשרד החוץ ע"י שליחתם בדואר רשום יחד עם תשלום אגרה מראש און ליין ובול יחד עם מעטפה בפנים כדי שהם יחזירו את זה אליכם, ניתן לשלוח ככה עד 10 מסמכים בכל פעם (אני לא מת על השיטה הזו).

שלב רביעי – מילוי מסמכי בקשה והגשת הבקשה

אחרי שיש לכם את כל המסמכים הנ"ל, עליכם לתרגם אותם להונגרית, בהונגריה אין חובה לתרגם את המסמכים עם איש מקצוע, מספיק שאדם שודבר הונגרית שפת אם יתרגם לכם אותן אבל עליו לשים לב טוב שהתרגום מושלם (למשל, לשים לב ל í, ő, ű), בקישור הבא מצורפים טמפלייטים של קבצי תרגום להונגרית שניתן להשתמש בהם, כשאתם תביאו את המסמכים לשגרירות ביום הפגישה – הפקיד יבדוק שהמסמכים תורגמו בצורה מושלמת ויחתום על זה לפני שהוא מעביר את המסמכים להונגריה. בנוסף, יש למלא "מסמך בקשה לאזרחות הונגרית" – שימו לב שיש למלא הכל (כולל עמודים 2 ו 4). אם אתם לא מכיריף אף אחד שדובר הונגרית שפת אם, אתם יכולים לפנות אליי אני אקשר אתכם. כמובן שיש לתרגם ולמלא את הכל במחשב ובהונגרית בלבד.

אחרי שיש את הכל מסודר ומאורגן – אפשר לקבוע תור לשגרירות הונגריה בישראל לצורך הגשת בקשה בקישור הבא:
https://konzinfobooking.mfa.gov.hu
שימו לב שאתם צריכים לבחור באופציה של "verification of citizenship"

לפגישה עצמה אתם צריכים להביא את כל המסמכים יחד עם הדרכון הישראלי שלכם + תמונת פספורט שלכם (וגם של הבן\בת זוג במידה ואתם נשואין)

 

מה קורה בסוף ?

אחרי שתגישו את הבקשה, יכול לקחת כמה שנים עד שתקבלו אזרחות. תלוי במורכבות התיק. מן הסתם תיקים שהם פשוטים מאד, במקרה למשל שיש אבא שנולד בהונגריה – אז ההליך יחסית מהיר (בערך שנה), ובהליכים מורכבים שבהם מישהו שינה שמות מלא פעמים וכו – ייקח יותר זמן. בסופו של דבר יגידו לכם שקיבלתם אזרחות, ויזמינו אתכם לשגרירות להצטלם, יבקשו מכם לאשר את הפרטים הישיים שלכם וינפיקו לכם תעודת זהות הונגרית ולאחר מכן דרכון הונגרי (שאותו יש לחדש פעם ב 10 שנים).

תקלות נפוצות ועניינים לשים לב אליהם:

  1. התקלה הכי נפוצה היא שיש פערים בתאריכים או בשמות בין הונגריה לישראל. למשל: סבא שלי נקרא בהונגריה (וילמוש) ובישראל נקרא (זאב), אלו לא שמות דומים. ולכן עלינו לאתר מסמך שמגשר על הפער. המסמך יכול להיות בדמות תמצית מרשם אוכלוסין שתכיל שינויי שמות של סבא שלי, שזה הליך אידיאלי אבל מורכב יותר כי משרד הפנים הישראל לרוב יגיד שהוא פשוט עלה עם השם זאב והם לא מודעים כלל לשם וילמוש, ושאם נרצה הם יחפשו בארכיון שלהם מה כתוב – במקרה קיצון אין ברירה אלא ללכת במסלול זה. אופציה אחרת היא לבקש מהמועצה הדתית בירושלים לבצע תיקון של תעודת הנישואין – הם גמישים יותר, בעיקר כשמדובר בתעודה כל כך ישנה. כך אני עשיתי, והוסיפו בכוכבית ליד השם של סבא שלי את שמו בהונגרית. כנ"ל לגבי תיקון שמות הוריו. מה שחשוב פה זה שאתם צריכים להבין שכל המסמכים צריכים לפעול באופן קוהורנטי, אי אפשר שיהיה דילוגי שמות, וכל שם שתיתנו חייב שיהיה לו הסבא. כך שלמשל, סבי בהונגריה נקרא: וילמוש–> שונה לזאב –> בישראל שינה גם שם משפחה –> אמא שלי נולדה עם שם כלשהו –> שינתה שם וכו. כל ההתגלגלות הזו צריכה להיות עם מסמכים. במקרים שלא ניתן לאתר שום מסמך שמסביר את השם, ישנם טפסי הצהרה שחותמים עליהם בשגרירות שמדובר באותו אדם, וזה עובר לבחינה של הפקידים בהונגריה.
  2. אי אפשר לדלג דורות, אם למשל הסבא נולד בהונגריה, צריך לאזרח קודם את הילד שלו ובאותה הזדמנות את הנכדים. אי אפשר את הנכדים בלבד
  3. גם מי שנשוי לאזרח הונגרי יכול להגיש בקשה לאזרחות, אחרי שעבר מבחן שפה ואחרי שהוכיח שאין לו זכאות לדרכון פולני (שורשים פולניים)